Three Most Popular Broadsheets: Manila Bulletin, Philippine Star and philippine Daily Inquirer

The Manila Bulletin, (also known as the Bulletin and previously known as the Manila Daily Bulletin and the Bulletin Today) is the Philippines' largest broadsheet newspaper by circulation, followed by the Philippine Daily Inquirer. It bills itself as “The Nation’s Leading Newspaper”, which is its official slogan. Founded in 1900 as a shipping journal, it is the second-oldest Philippine newspaper, second only to The Manila Times.

Its name was changed from Bulletin Today on March 12, 1986.

It was originally owned by a Swiss expatriate named Hans Menzi. The Manila Bulletin survived the Martial law era of President Ferdinand Marcos for propaganda purposes.

The newspaper is owned by Filipino-Chinese business mogul Emilio Yap, who, aside from the Manila Bulletin Publishing Corporation (the paper’s controlling company), also owns the Manila Hotel, Centro Escolar University and Euro-Phil Laboratories. The company has been listed on the Philippine Stock Exchange since 1990, and had revenues of approximately US$45 million in 2004. Besides its flagship it publishes two other daily tabloids, Tempo and Balita, as well as nine magazines such as the Philippine Panorama, Bannawag, Liwayway, Bisaya and a host of other journals in English, Tagalog, Cebuano and other Philippine languages.

The newspaper is regarded by many for being pro-administration regardless of whoever is in power and also for its optimistic and non-sensational journalism. To further enhance its image as a newspaper which presents positive news articles, the Bulletin recently introduced a new marketing tagline "There’s good news here". In addition it maintains the oldest news web site in the Philippines.

                The other one is The Malaya is a broadsheet newspaper in the Philippines headquartered at Port Area, Manila and owned by People’s Independent Media Inc. The newspaper is known for being one of the publications that fought against the presidency of Ferdinand Marcos. The newspaper’s name was derived from the Filipino word that means “freedom”. In 1981, Malaya was founded by Jose Burgos, Jr.[1] as a daily written in Tagalog language. It eventually published its content into English in 1983 when President Ferdinand Marcos closed down “We Forum”, a sister publication of Malaya. It continued to fight the administration of Marcos during its last years in power. During the events that lead to Marcos’ ouster, Malaya published one million copies daily, a feat never been done before in the history of newspaper publishing in the Philippines.[2] After the EDSA Revolution, Amado P. Macasaet, veteran journalist and then Business Editor of Malaya, became the new owner of Malaya.        

                Last one is the The Philippine Daily Inquirer, popularly known as the Inquirer, is the most widely read broadsheet newspaper in the Philippines, with a daily circulation of 260,000 copies. It is one of the Philippines’ newspapers of record. It is a member of the Asia News Network. The Philippine Daily Inquirer was a daily newspaper founded on December 9, 1985 by publisher Eugenia Apóstol, columnist Max Solivén, together with Betty Go-Belmonte (wife of Quezón City Mayor Feliciano “Sonny” Belmonte) during the last days of the regime of the Philippine dictator, Ferdinand Marcos, becoming one of the first private newspapers to be established under the Marcos regime.

The Inquirer succeeded the weekly Philippine Inquirer, created in 1985 by Apostol to cover the trial of 25 soldiers accused of complicity in the murder of opposition leader Benigno Aquino, Jr. at the Manila International Airport on 21 August 1983. Apostol also published the Mr & Ms Special Edition, a weekly tabloid opposed to the Marcos regime.

As the successor to the previous Mr. and Mrs. Special Edition and the weekly Philippine Inquirer, it was founded on a budget of one million pesos and enjoyed a daily circulation of 30 000 in its early days. The newspaper was also instrumental then in documenting the campaign of Corazón Aquino during the 1986 presidential elections and in turn the 1986 People Power Revolution. Its slogan, Balanced News, Fearless Views, was incorporated to the newspaper in January 1986 after a slogan-making contest held during the first month of the Inquirer’s existence. In 1990, the Inquirer took the lead from the Manila Bulletin to become the Philippines’ largest newspaper in terms of circulation. Its current editor-in-chief, Letty Jimenez-Magsanoc , was appointed on June 14, 1991.

After transferring headquarters four times, the Inquirer moved to its current headquarters in Makati City in 1995. During the administration of President Joseph Estrada, the president criticized the Inquirer for "bias, malice and fabrication" against him—this charge to the newspaper was denied. In 1999, several government organizations, pro-Estrada businesses, and movie producers simultaneously pulled their advertisements from the Inquirer in a boycott that lasted for five months. The presidential palace was widely implicated in the advertising boycott, which was denounced by then publisher Isagani Yambot as an attack on the freedom of the press.

                I find these three most popular newspapers really informing when it comes to news but because of so much advertisements that almost cover the whole page, you will just look at it and not the content, also, because of its price, some Filipinos that cannot afford to buy can’t have a chance to read what is inside a broadsheet so they go to tabloids.

(Source: notsonarcissist)

#sirmarteliascarlo #pdi #mb #ps

Paper Edge
Design by Athenability
Powered by Tumblr